گروه صنعتی سیمرکو

خط تولید غذای حیوانات خانگی

گروه تحقیقاتی شرکت سیمرکو این مقاله رو نوشته است

خط تولید غذای حیوانات خانگی گروه صنعتی سیمرکو

گروه صنعتی سیمرکو برای نخستین بار در ایران با به روزرسانی تکنولوژی خط تولید محصولات کنسروی به شکل تخصصی و کارشناسی شده، خط تولید ویژه غذای حیوانات خانگی را طراحی کرده است که برای راه اندازی صفر تا صدی آن نیز مشاوره می دهد و حمایت می کند و تا حالا چندین پروژه را در ایران سامان داده است. اما ضرورت سرمایه‌گذاری کسب و کار در این اقتصاد چیست؟

ضرورت سرمایه گذاری در صنعت غذاهای حیوانات خانگی

حیوانات خانگی از آغاز تا امروز جزء جدایی ناپذیر از تمدن بشری بوده است. از آغاز دوره کشاورزی و بعد از آن زندگی روستایی اهلی سازی حیوانات وحشی یکی از راهکارهای اصلی در شکل‌گیری تمدن های شهرنشین است. فرایند اهلی سازی بر طیف گسترده‌ای از حیوانات از پرنده‌ها گرفته تا جونده ها و حتی پستانداران، به منظور فواید مختلفی مانند کمک در کشاورزی، شکار، نگهداری، حمل و نقل و حتی به عنوان تربیت برای خانگی شدن اتفاق می افتد. به غیر از اهداف بالا در موضوع حیوانات خانگی جنبه‌های درمانی هم مطرح است. در چند دانشگاه مهم از جمله دانشگاه استنفورد و ییل پژوهش های صورت گرفته نشان می دهد که نگهداری حیوانات خانگی و تعامل سالم با حیوانات باعث سلامت بیشتر روان و حتی سلامت بالینی افراد می‌شود، این تاثیر روی افراد سالخورده و کودکان بیشتر است. امروزه در موسسات معتبر مربوط به دانش پزشکی برای کنترل فشارخون و تشخیص و درمان سرطان از حیوانات استفاده می‌شود.
در مرکز دلفین‌تراپی ایسلند (Island Dolphin Care) تا کنون بالای صد نفر مبتلا به سرطان درمان شده‌اند. از این رو راه‌اندازی انواع کسب و کار حیوانات خانگی حائز اهمیت است؛ زیرا بسیاری از اشخاصی که حیوانات خانگی را در منزل یا محل سکونت خود نگهداری می‌کنند، اطلاعی از نحوه برخورد و رفتار صحیح با آن‌ها ندارند. تربیت حیوانات، تغذیه و خوراک، رعایت بهداشت و درمان بیماری‌های آن‌ها، برخی از جنبه‌هایی هستند که افراد باید پیش از پذیرفتن یک حیوان خانگی از آن مطلع باشند. سوال های متعددی برای خانواده هایی که از حیوانات خانگی نگهداری می کنند وجود دارد، از جمله : به طور روزانه چه مقدار باید به حیوانات خانگی غذا داد؟ غذای حیوانات چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟ عمده این پرسش ها درباره تغذیه حیوانات خانگی است، چرا که سلامت حیوانات خانگی در گرو تغذیه مناسب است. سلامت و مطالعه علمی آن هر روزه در حال پیشرفت است و همانطور که مشخص است حیوانات برای زنده ماندن به انواع مختلفی از مواد مغذی نیاز دارند: اسیدهای آمینه و پروتئین ها ، اسیدهای چرب و کربوهیدرات ها، ویتامین ها ، مواد معدنی به طور روزانه توصیه می شود. طبیعی است که صرف هزینه برای مواد غذایی که نیاز های حداقلی و روزانه حیوانات خانگی را برآورده کند بسیار بالا است. همچنین درک این مسئله که مواد مغذی مورد نیاز حیوانات در یک روز چند واحد باید باشد برای هر شهروند ممکن نیست، در نتیجه استفاده از کنسروها بسیار می تواند سودمند باشد. افراد متخصص، پژوهشگران حرفه ای در علوم تغذیه و دامپروری گرد هم می‌آیند تا غذای کنسرو شده و سالم را برای حیوانات طراحی کنند که تمام نیاز های آن ها را تامین کند. همین مهم ضرورت سرمایه‌گذاری در بازار غذاهای حیوانات خانگی را نشان می دهد.

 

گردش مالی، اقتصاد و تولید غذاهای حیوانات خانگی

گردش مالی و سرمایه در گردش مربوط به صنعت غذاهای حیوانات خانگی طی چند دهه‌ی گذشته در جهان رو به افزایش بوده است؛ تا جایی که به عنوان اقتصاد‌ی رو به رشد در لیست بازارهای مالی جایگاه ویژه ای دارد، که این خود سندی بر اقبال عمومی در نگهداری از حیوانات خانگی و ضرورت ورود به این بازار به عنوان یک سرمایه‌گذاری پر سود است. در سال 2016، در جهان حدود دو میلیارد حیوان خانگی شامل بیش از 900 میلیون سگ خانگی و 600 میلیون گربه خانگی وجود داشت؛ مابقی این مقدار شامل پرندگان، جوندگان مانند همستر و ماهی ‎های زینتی است. این آمارها بیشتر از طریق گردش مالی ثبت می‌شود. یکی از معتبرترین مراکز دامپزشکی در دنیا مرکز پزشکی حیوانات (AMC) اعلام کرده که بین 35% تا 45% درصد مردم جهان حیوان خانگی دارند. در حال حاضر روند تکثیر و نگهداری و صنعت حیوانات خانگی در دنیا تا سال 2025 رو به رشد فزاینده است. پیش‌بینی می‌شود تا 2025۰ در کشور آمریکا بیش از 150 میلیارد دلار گردش مالی ایجاد شود. آمارها در سال 2018 نشان می دهد که این صنعت یعنی حوزه تولید غذاهای مخصوص حیوانات خانگی روز به روز گسترده می‌شود. این مطالعه آماری که کاری از گروه اقتصادی مجله مینت (Mint magazine) است به تفصیل نتایج زیر را مطرح کرده است:

1ـ کشاورزان و تجارت کشاورزی به طور میانگین در هر سال 6.9 میلیارد دلار از محصولات خود را برای تهیه غذای حیوانات خانگی به این بازار تزریق می‌کند.

2_  فروش تولیدات کشاورزی به بازار غذاهای حیوانات خانگی فعالیت اقتصادی این مارکت را رو به بالا تحریک می کند که منجر به گسترش این بازار می شود، به طوری که بین سال های 2016 تا 2017 گردش مالی این بازار 5.3 میلیارد دلار افزایش پیدا کرده است.

3_ تجزیه و تحلیل داده ها نشان می‌دهد که فروش مواد غذایی سگ و گربه در سال 2018 تنها در ایالت متحده 30 میلیارد دلار تخمین زده شده است که برای هر نیمسال 9.8 میلیون تن از محصولات غذایی حیوانات خانگی به فروش رسیده است.

4_ در میان تمام محصولات غذایی حیوانات خانگی محصولات خشک با حجم و ارزش 5.6 میلیون تن 57% از کل بیشترین میزان فروش در بازار آمریکا را به خود اختصاص داده است.

5_ غذاهای حیوانات خانگی به علت گستردگی محصول و ضرورت های بهداشتی  و علمی از مواد تشکیل دهنده متعددی استفاده می‌کنند. از این جهت تنوع در این بازار بسیار گسترده است و هر روز شاهد گسترش شرکت های تولید کننده‌ی این محصولات هستیم. تا جایی که بین سال های 2015 تا 2018 تنها در 7 کشور آسیایی 317 شرکت تولید کننده محصولات غذایی حیوانات خانگی تاسیس شده است که سالانه 8.65 میلیون تن مواد غذایی مربوط به حیوانات خانگی با ارزش تولید 6.9 میلیارد دلار در بازار توزیع می‌شود.

مواد تشکیل دهنده، طبخ و تولید غذاهای حیوانات خانگی

صنعت تولید مواد غذایی حیوانات خانگی به طور فزاینده ای یک شریک مهم در صنعت کشاورزی و عرصه ای پر بازده در بازار های داخلی و خارجی است. تولید غذاهای حیوانات خانگی با انواع مواد تشکیل دهنده حیوانی و گیاهی کسب و کاری میان رشته ای است که موجب گسترش دیگر بازار ها از جمله مارکت کشاورزی و بازار دامپروری خواهد بود. غذاهای حیوانت خانگی گستردگی فراوانی دارد. از سگ و گربه تا پرندگان تزئینی و جونده ها مانند همستر؛ در نتیجه بازار تولید در این عرصه بسیار گسترده است. مواد اولیه حاصل از صنعت کشاورزی که به طور مستقیم در تولید غذاهای حیوانات خانگی مصرف می‌شود شامل موارد بسیاری است که در زیر لیست از آن آمده است:( جو مالت ـ خوراک گلوتن ذرت و کنجاله ذرت و آرد برنج ـ کنجاله سویا و سویا کنسانتره پروتئین ـ هویج و لوبیا خشک ـ لوبیا سبز کرفس ـ گوجه فرنگی ـ کدو تنبل ـ محصولات لبنی و تخم مرغ ـ بادام زمینی ـ کرده بادام زمینی ـ کاسنی ـ روغن های گیاهی ـ روغن سویا ـ روغن کانولا و روغن نارگیل ـ شیرین کننده ها ـ شکر و ذرت).
با توجه به مستندات بالا و ضرورت های پزشکی و همچنین زندگی مدرن شهری که بر مبنای سرعت پیش می‌رود، طبیعی است که طبخ غذا برای حیوان خانگی امری تخصصی و تکنیکی است که از صاحبان حیوانات خانگی و خانواده ها بر نمی‌آید. به همین دلیل استفاده از غذاهای کنسرو شده با فرمولاسیون های علمی که تحت خطوط تولید کاملا حرفه ای ، تمام اتوماتیک و استریل شده تهیه می‌شوند در اولویت است. تولید این کنسرو ها تحت نظر کارشناسان و اهالی فن امنیت بهداشتی و سلامت حیوانات خانگی را تضمین می‌دهد.

 

توسعه ، کارآفرینی ، ظرفیت های تولید و ظرفیت های تقاضا در بازار غذاهای حیوانات خانگی

در سال 88 طی یک آمار رسمی از طرف نهاد های دولتی مشخص شد که در ایران یک میلیون حیوان خانگی شناسنامه دار وجود دارد، و در همین آمار ذکر شد که تعداد 6 تا 8 میلیون حیوان خانگی غیر شناسنامه ای و ثبت نشده در خانواده های ایرانی نگهداری می شود. در سال 95 این آمار با پیشرفت ویژه ای منتشر شد که حیوانات خانگی شناسنامه دار و ثبت شده به 5 میلیون رسیده است و تعداد ثبت نشده این مجموعه به بیش از 10 میلیون افزایش داشته است. از آن تاریخ تا امروز هیچ آماری دقیقی منتشر نشده است. با این حال افزایش چشمگیر فروشگاه های محصولات حیوانات خانگی و آمار های مشابه درباره واردات محصولات حیوانات خانگی و همچنین با یک گردش شهری ساده به خصوص در پارک ها و فضاهای سبز می توان با یک نگاه سطحی به رشد این پدیده تاریخی و اجتماعی صحه  نهاد. عده ای این وضعیت لاجرم را یک تب اجتماعی می نامند که زود گذر است و مثل یک ایده در صنعت مد به زودی از بین خواهد رفت که البته این نوع نگاه به هنجار های رفتاری ـ اجتماعی نوعی نگاه سطحی و غیر علمی است، در نتیجه نمی تواند معتبر باشد. همانطور که در آغاز این مقاله به دقت آمار های جهانی مرور شد و رشد این تجارت بین المللی مستند شد، در نتیجه می توان گفت که ایران هم از این قضیه مستثنی نیست و از مطالعه بازارهای داخلی می توان به ظرفیت های این صنعت پی برد. مواد تشکیل دهنده غذاهای حیوانات خانگی که در بخش های پیشین نامبرده شد از مناطق مختلف کشور قابلیت فراهم شدن دارد. با این حال در عمده استان های کشور هیچ تولیدکننده غذاهای خانگی وجود ندارد. محصولات زراعی و دام های تولید شده در استان های مختلف کشور می توانند در تولید غذای حیوانات خانگی به کار روند که این به گسترش کار و کارآفرینی و همچنین به شتاب گرفتن توسعه در صنایع کشاورزی و دامپروری کشور می شود. با این حال تعداد شرکت هایی که در زمینه تولید غذا برای حیوانات خانگی کار می کنند بسیار اندک است و از تعداد انگشتان دو دست پیش تر نمی رود. بازار گسترده، تقاضا رو به رشد، مواد اولیه آماده و کارخانه های تولید مواد مغذی حیوانات محدود است. آمارها نشان می دهد که از مجموع 31 استان کشور بیش 26 آستان مواد طبیعی برای تولید غذاهای حیوانات خانگی را در بسته تولید کشاورزی و دامپروری خود دارند، با این وجود تنها دو استان به غیر از تهران در مراکز خود کارخانه ای برای تولید غذاهای حیوانات خانگی دارند.

نتیجه گیری:

عدم تطابق عرضه و تقاضا در ایران که وابستگی آن به قیمت نیز هست می تواند فرصتی باشد برای سرمایه گذاری در این حوزه تجاری آینده دار. قیمت محصولات مربوط به حیوانات خارجی وارداتی با توجه به رشد قیمت دلار بسیار افزایش یافته است. سیستم خط تولید این محصول در ایران توسط شرکت سیمرکو برای اولین بار فراهم شده است ، مواد اولیه آن نیز که توضیح داده شد فراهم است ، در نتیجه برای سرمایه گذاری در این بازار همه عوامل آماده است، به خصوص گروه صنعتی سیمرکو تولید صفر تا صدی این مجموعه و حتی فروش محصولات آن را تضمین می کند و با مشاوره های تخصصی راه اندازی این خط تولید را تسهیل کرده است.

 

مقاله‌ها

error: این محتوا برای شرکت سیمرکو محفوظ است